Jag heter Louise Jonsson och bor i Västerås. I april 2023 var det dags att kliva av som anställd och starta LJ Change Agency AB. Efter 15 år inom personalområdet (HR) vill jag nu bidra med min breda erfarenhet och kompetens till fler företag på konsultbasis. Jag stöttar VD och ledningsgrupper att driva sina verksamheter framgångsrikt och vara en god arbetsgivare.
Med min bakgrund förstår jag både den företagsekonomiska aspekten likväl det som berör medarbetarna, vilket är en bra kombo! Jag är van att navigera mellan företagets krav på avkastning, ledningens vilja, aktuella lagar/regler och medarbetarnas bästa i den snabbt föränderliga värld vi lever i.
Sedan 2008 har jag arbetat i olika globala industriföretag (Volvo, Skanska, ABB, Benteler, Enics och GPV) som produktionsledare, HR Business Partner, traineeprogramsansvarig, global utvecklingsledare och processägare inom HR samt personalchef. Den sistnämnda som ansvarig för personalfunktionen (HR) på både lokal och regional nivå med 1–6 medarbetare. Jag har lett och stöttat mitt eget HR-team samt stöttat verksamhetens VD, ledningsgrupp och övriga chefer inom hela personalområdet. Till exempel vid alkohol- och drogproblematik och misskötsel, medarbetarsamtal, lönerevision, rekryteringar, ledarskaps- och annan kompetensutveckling samt utveckling och implementering av nya HR-processer. Jag har även hunnit med flertalet chefstillsättningar, fackliga förhandlingar, omorganisationer, uppsägningar och hur man som arbetsgivare bäst hanterar en pandemi med 400 medarbetare.
Före 2008 arbetade jag som chef, konsult och coach inom skol-, hotell- och utbildningsbranschen. Min bakgrund är en universitetsexamen i Business Administration & Economics och under årens lopp har jag kompletterat med utbildningar inom bland annat arbetsrätt, ledarskap och övriga personalämnen.